Bel ons op 033 – 253 25 02

Shopping Bag ( 0 )

Winkelmand is leeg

Geschiedenis van ASICS

Geschiedenis van ASICS


Wereldwijd is ASICS enorm populair en zelf ken je ze ongetwijfeld ook. Wist je dat Nederland worldwide in de top 3 staat als het gaat om de populariteit van dit merk? Bijzonder! Heb je ook enig idee waar de afkorting voor staat, hoe het merk tot stand is gekomen en waarom er voor de logostrepen zijn gekozen? Dit alles en meer lees je in mijn blog, have fun reading it! :)

Het merk is opgericht door Japanner Kihachiro Onitsuka in 1949. Daar komt ook de naam ‘Onitsuka Tiger’ vandaan. Tot 1977 werd Onitsuka Tiger gezien als sportmerk. De reden hiervan lag bij Onitsuka zelf; hij was er sterk van overtuigd dat sporten zorgt voor het zijn/worden van een beter mens en het krijgen van een betere toekomst. De allereerste schoen die dan ook is uitgebracht, was een basketbalschoen; de OK Basketball.

Door de gehele delegatie tijdens de Olympische Spelen van Mexico te laten lopen op de Mexico 66, is het Japanse merk wereldberoemd geworden. Mede door het Mexico 66 model is ASICS langzaam geswitcht van sportmerk naar modemerk. En dit werd bevestigd in 2002, toen actrice Uma Thurman diezelfde Mexcio 66 sneakers rockte in de film Kill Bill.

Image result for kill bill mexico asics

Naast dat ASICS nog steeds bekend is als sportmerk, kent het inmiddels ook een naam in de sneakerbranche onder de naam ‘ASICS Tiger’. ASICS Tiger is vooral geïnspireerd op de running schoenen van vroeger. Het zijn de sneakers van deze tijd, waarbij de focus op lifestyle en fashion ligt. Het merk is daarnaast marktleider op het gebied van running-, hockey- en tennisschoenen.

Sneakerdetails
Hoe zijn de zuignapjes onder deze sneakers ontstaan? Ook dit is een interessant verhaal. De Japanner at eens een octopussalade, waarna hij een stukje octopus niet uit het kommetje kreeg; het zat vast met een zuignapje. Ter plekke is toen random het idee ontstaan om zuignapjes te plaatsen onder de Onitsuka Tiger schoenen. De uitstekende grip waar deze napjes voor zouden zorgen maakte de overtuiging van het idee waar. De logostrepen, ofwel de ‘Tiger stripes’ herkennen we natuurlijk allemaal, right? Leuk weetje, in 2015 bestonden deze strepen al een halve eeuw! De gedachte achter de stripes zijn simpel; het zorgt voor stevigheid om de voet.

Wat houdt het eigenlijk in, ASICS? Letterlijk ga ik je drie vertalingen geven, waarna een korte uitleg zal volgen:
- 株式会社 アシックス
- Kabushiki-gaisha Ashikkusu
- Anima Sana In Corpore Sano
Hier steken we natuurlijk niet heel veel van op, tenzij je kennis is verbreed over het spreken van meerdere talen. Vertaald naar het Nederlands staat ASICS voor ‘een gezonde ziel in een gezond lichaam’. Cool, is over nagedacht. Weer een sneakerfact rijker in ons brein, kunnen we die ook afstrepen.

Komende jaren heeft ASICS als doel om nummer drie sneakermerk worldwide te zijn. Werk aan de winkel, maar ze gaan zeker lekker. Naast de meest dope modellen van ASICS zien we ook steeds meer collabs (met een ander merk, een bekend persoon of winkelketen) tot stand komen, en dat brengt meestal heel wat unieks op de markt.

Na je verdiept te hebben in alle hoeken van het merk, kan ik me voorstellen dat je nu een hele collectie aan ASICS wilt inslaan. Nee, gekheid. Maar check gewoon even onze collectie, wie weet zie je wat tofs!