Bel ons op 033 – 253 25 02

Shopping Bag ( 0 )

Winkelmand is leeg

Wist jij dit over Nike?

SumeyyeWist jij dit over Nike?


Swoosh ter waarde van 24,3 miljard euro en 25 verkochte paren per seconde..lees gauw verder voor meer interesting facts!

Bill Bowerman, Phil Knight, misschien onbekend aan de oren. Maar ook jij hebt ongetwijfeld een paartje Nikes in de kast liggen; inderdaad, bedank deze mannen maar voor het feit dat ze jouw dope stijl mogen realiseren. De oprichters hebben knap werk geleverd, chapeau.

Het mocht allemaal gebeuren in 1962, toen de mannen Bill en Phill het bedrijf startten onder de naam ‘’Blue Ribbon Sports’’ (BRS). Later in 1978 is de naam gewijzigd in Nikè, en wat blijkt? Deze naam verwijst naar de Griekse godin van de overwinning. Weer wat geleerd.

Naast dit hoofdmerk behoren ook Air Jordan, Bauer en Converse tot Nike. Het ontwerp van de Nike schoen, met name als het gaat om de zool, is op een interessante wijze verlopen: het verhaal gaat, dat ze zool zo tot stand is gekomen als gevolg van een ochtendje wafels bakken met vrouw Bowerman. Op dat moment kreeg Bill een spontane gedachte dat de structuur van de wafels, wanneer toegepast in schoenzolen, de schoen zou verlichten. Kort daarna heeft hij enkele handgemaakte schoenen geproduceerd met deze ‘wafelzolen’ en kwam dan ook tot de conclusie dat de structuur van de zool in zekere mate bijdroeg aan het draagcomfort. Daarnaast verlaagde ook het gewicht van de schoen en droeg op die wijze bij aan betere prestaties. Gek, maar slim bedacht, niet? :)

Swoosh
En waar komt het logo eigenlijk vandaan? Ook dit is een interessante kwestie. In 1971 is het Nike-logo tot stand gekomen, ontworpen door Carolyn Davidson. Zelf was ze student grafisch ontwerper aan een Universiteit, waar ze ook in aanmerking is gekomen met de oprichters. Na een deal te hebben gesloten voor een vergoeding van 2 dollar per uur, is Davidson het logo gaan ontwerpen. Je zou denken, dat regular streepje, is zo gedaan joh. Nee, Davidson heeft in totaal 17,5 uur besteed aan het ontwerpen van dit logo! Nog merkwaardiger: uiteindelijk heeft ze de ‘swoosh’ verkocht voor een bedrag van 35 dollar, de merkwaarde van het logo zit momenteel op 24,3 miljard euro. Ja, slik. Gelukkig heeft ze in de loop der jaren een grotere beloning gekregen voor haar bijdrage aan Nike ;)

Inmiddels wordt het succes van Nike al zo’n 55 jaar voortgezet met ruim 1000 stores worldwide, 62.600 werkenden en nog een leuk feitje: 25 verkochte paren Nikes per seconde. Ja, dat zijn er 1500 per minuut, good job Phil!

Wat zijn jouw favo kicks van Nike? Deel ze op insta, tag @theathletesfoot.nl en #TAFsneakerstyle 

Nu meteen wat Nikes scoren? Check hier onze Nike collectie.

Oh btw, in tussentijd heeft Nike alweer ruim 3000 schoenen als warme broodjes over de toonbank geslingerd.